The specialization of business management as a way for manager’s training: results, experiences and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11090043

Keywords:

manager training, learning methods, management business

Abstract

The methods used for training business managers are a current issue of business schools and consulting organizations. The need to change from the teaching process, with a preponderant role of teachers, to the learning process with much greater student participation is a generalized trend. Many new methods have emerged in recent years to achieve this purpose: e-learning, case study, role play, blending, coaching and monitoring, just to name a few of them. The objective of the article is to present an analysis, based on the results and experiences obtained in the Postgraduate Specialty of Business Administration and Management of the Higher School of State and Government Cadres, on the effectiveness of the techniques used in the teaching and learning process in this specific form for adult education. The specific purpose of this research is to identify good practices that promote raising the quality and effectiveness of the training of managers and business executives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. La Habana, julio; 2017 [consultado 20 julio 2017]. 23-32. Disponible en: http://media.cubadebate.cu/wp-content/uploads/2017/07/PDF-321.pdf

Partido Comunista de Cuba. Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026. VIII Congreso. Partido Comunista de Cuba (PCC). La Habana, Abril; 2021. p. 86. [Consultado 2 junio 2023] Disponible en: https://www.pcc.cu/sites/default/files/pdf/congresos/tesis-resoluciones/2023-05/conceptualizacion-del-modelo-economico-y-social-cubano-de-desarrollo-socialista-y-lineamientos-de-la-politica-economica-y-social-del-partido-y-la-revo.pdf

Jenkins DM. Exploring Instructional Strategies in Student Leadership Development Programming. Journal of Leadership Studies. 2013; 6 (4): 48-62. [Consultado 4 septiembre 2023] Disponible en: http://dx.doi.org/10.1002/jls.21266

Chen T. La introducción sobre Action Learning (aprendizaje en acción) en la capacitación de los cuadros chinos. Material editado por la Escuela Superior de Cuadros del Estado y Gobierno: Habana, Cuba; 2017.

Cepeda D. Los métodos de enseñanza que son tendencia. Cinco días, El País, España; 2017. [Consultado 12 agosto 2023] Disponible en: https://www.google.com/search?q=los+metodos+de+ense%C3%B1anza+que+son+tendencia&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

University of Navarra. IESE Bussines School. Learning Methodologies; 2018. [Consultado 4 agosto 2023] Disponible en: https://www.iese.edu/faculty-research/learning-methodologies/

Jarošová E, Lorencová H, Půbalová K, Šedivý L. Teaching Methods in MBA and Lifelong Learning Programmes for Managers. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science. 2017; 10 (3): 86-92, online ISSN 1803-1617, ISSN 2336-2375, [Consultado 4 septiembre 2023] Disponible en: https://doi.org/10.7160/eriesj.2017.100304.

Delgado M. Valoración del impacto de la superación de los cuadros en administración pública y empresarial en Cuba. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial. 2017; 1 (1): 3-16. [Consultado 4 mayo 2023] Disponible en: https://apye.esceg.cu/index.php/apye/article/view/2

Ministerio de Educación Superior de Cuba. Reglamento para la Educación de Postgrado; 2004. [Consultado 12 julio 2023] Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/normas-y-procedimientos

Ministerio de Justicia de la República de Cuba. Decreto-Ley 334 del Consejo de Estado y Decretos 334,335 y 336 del Consejo de Ministros. Gaceta Oficial No. 58 Extraordinaria, diciembre; 2017.

Escuela Superior de Cuadros del Estado y Gobierno. Programa de la Especialidad de Dirección y Gestión Empresarial. La Habana, Cuba; 2012.

Published

2024-04-27

How to Cite

Bofill Placeres , A., & Díaz Batista, J. A. (2024). The specialization of business management as a way for manager’s training: results, experiences and perspectives. Cuban Journal of Public and Business Administration, 8(1), e290. https://doi.org/10.5281/zenodo.11090043