Methodological experience of the training in teams to directive with approach to risks of the process

Authors

  • María de los Ángeles Linares Borrell Higher School of State and Government Cadres, Havana, Cuba

Keywords:

training, equipment, impact assessment, risks

Abstract

Experiences are presented on team training developed in the context of courses offered to organizations, companies and Diploma in Management and Business Management, through a procedure and the proposal to evaluate its impact. When applying the training-action method, the strengths and weaknesses are analyzed taking as reference the competences required by the cadres for their performance; the results of the actions developed and the anticipated progress by sessions are observed, and e includes the definition of indicators of participation in lifelong learning and the ability to learn, expressed in results, using techniques based on human criteria. Risk analysis facilitates error reduction and continuous improvement, with a proactive approach for corrections in different phases. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María de los Ángeles Linares Borrell, Higher School of State and Government Cadres, Havana, Cuba

Professor of Human Capital Management

References

Dolan S, et. al. La gestión de recursos humanos: preparando profesionales para el siglo XXI. Madrid: MCGraw Hill/Intreramericana; 2003.

Fiol M. El proceso de enseñanza-aprendizaje. Documentos docentes Diploma Europeo en Administración y Dirección de Empresas (ESADE); 1995.

Consejo de Estado. Estrategia Nacional de Preparación y Superación de los Cuadros del Estado y del Gobierno y sus Reservas. Acuerdo del Consejo de Estado. Presidencia. De 22 de julio de 2010.

República de Cuba; 2010. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/html/idecreto1.html

Malaret J. Liderazgo de equipos con entusiasmo estratégico. Madrid: Diaz de Santos; 2003.

Linares MA. Estrategia de capacitación de directivos en equipos: componentes y etapas del proceso de formación de equipos. Revista Ethos&Episteme. [Internet] 2009 jul-dic; X:31- 40 Disponible en: https://issuu.com/eduardolacerda3/docs/ethos___episteme_10_eletronica

Glez-Cueto LA. Incertidumbre, gestión del fracaso y administración del riesgo financiero. Libro de Gerencia: CEEC; 2005.

Linares M, Barrera J. Modelo didáctico de formación en equipos basada en competencias: aplicaciones. Lat. Am. J. Sci. Educ. [Internet] 2017; 4. Disponible en: www.lajse.org/vol 4 no 2/

Pineda P, et al. ¿Cómo se evalúa la formación en las organizaciones? Capital Humano, 126 y 127, octubre y noviembre. Madrid; 1999.

Filgueira Sainz de Rosas. Creación y desarrollo de capacidad de absorción de tecnología en organizaciones de base productiva de la generación distribuida cubana. [Tesis doctoral]. La Habana: ISPJAE; 2013.

Partido Comunista de Cuba. Documentos del 7mo Congreso del PCC. Conceptualización del Modelo Económico y Social Cubano de Desarrollo Socialista. Bases del Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta el 2030: Visión de la Nación, Ejes y Sectores Estratégicos.

Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 20162021, III Pleno del Comité Central del PCC del 18 de mayo de 2017 y ANPP el 1 de junio de 2017, (Partes I y II), La Habana: Tabloides, septiembre, 2017. Disponibles en: http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/%C3%BAltimo%20PDF%2032.pdf, http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/tabloide%202%20%C3%BAltimo.pdf

Garavaglia P. La transferencia de la formación: ¿cómo consolidarla? Barcelona: Epise; 1998.

Kirkpatrick DL. Evaluating Training Programs. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers; 1998.

Linares M, Medina A. Procedimiento para evaluar el impacto de la capacitación de directivos con análisis de riesgos: un encargo social de la Educación Superior. En: Memorias Congreso Universidad 2014. La Habana; 2014.

Delgado M. Valoración del impacto de la superación de los cuadros en Administración Pública y Empresarial en Cuba. APyE Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial. [Internet]

2017 mayo-agosto; 1(1): 3-18. Disponible en: http://apye.esceg.cu/index.php/APyE/issue/view/3

Linares M, Delgado M. Propuesta metodológica para la evaluación del impacto de la formación de directivos asociada al control interno. EKOTEMAS. [Internet] 2015 mayo-agosto; 1(2):1-11 Disponible en: http://www.anec.cuekotemas

Linares M, Delgado M. La evaluación del impacto de la formación de directivos asociada al control interno. 2017. En: VIII Convención Científica Internacional Universidad Integrada e Innovadora CIUM 2017. Matanzas; 2017. Disponible en: http://cict.umcc.cu

Published

2018-01-29

How to Cite

Linares Borrell, M. de los Ángeles. (2018). Methodological experience of the training in teams to directive with approach to risks of the process. Cuban Journal of Public and Business Administration, 1(2), 133–144. Retrieved from https://apye.esceg.cu/index.php/apye/article/view/14