Analysis of determinants of employability for graduates of higher education institutions (HEI) of the state of Mexico
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.5534719Keywords:
Employability, Human capital, Higher education, Public policy, State of MexicoAbstract
This paper deals with the analysis of conditions that influence the employability of graduates of HEIs under state’s control in the State of Mexico. A systemic approach was used to conduct this piece of research based on an exploratory study that included the organization of workshops with employers, interviews with HEI’s authorities and a survey applied to graduates. All these tools were used to identify the main variables that are influential for the employability of graduates of the HEIs under state control of the four regions of the state: South, East, Valley of Mexico and Valley of Toluca. Results show that there is a serious lack of coordination among the actors involved in job generation and those dedicated to educating professionals. A lack of soft skills in graduates was identified as a limiting factor for them to get good jobs, along with a very unstable socioeconomic environment. These factors interact to define a complicated situation for employability in the four regions of the state.
Downloads
References
Gobierno de México-Secretaría de Educación del Estado de México. Estudio de empleabilidad de las Instituciones de Educación Superior de Control Estatal (IESCE) 2016, México, 2016 (mimeo).
Universidad Mexiquense del Bicentenario (UMB). Empleabilidad y educación superior: una mirada desde la UMB. México, 2017.
Mejía, O., Solleiro, J., Martínez, L., Castañón, R. y Sánchez, X. Innovación y competitividad. Potencial de los sectores estratégicos en el Estado de México. México: CamBioTec, 2018.
Bunge, M. Sistemas sociales y filosofía. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1999.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana, 2010. Disponible en: https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf
Namakforoosh, M. Metodología de la investigación. México: Limusa Noriega Editores, 2005. 528 p.
Fernández E. Una mirada a los desafíos de la educación superior en México. Innovación educativa, 2017, 17(74): 183-207. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v17n74/1665-2673-ie-17-74-00183.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). Educación superior en México. Resultados y relevancias para el mercado laboral. París: OCDE, 2019. Disponible en: https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/educacion_superior_en_mexico.pdf
Gobierno de México-Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (Coneval). Estado de México. Estadísticas de pobreza en el Estado de México. México: Coneval, 2017. Disponible en: https://www.coneval.org.mx/coordinacion/entidades/EstadodeMexico/Paginas/principal.aspx
Gobierno de México-Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo, (ENOE). México: Inegi, 2020a. Disponible en: http://www.inegi.org.mx/Sistemas/Olap/Proyectos/bd/encuestas/hogares/enoe/2010_PE_ED15/p15.asp?s=est&proy=enoe_pe_ed15_pmay&p=enoe_pe_ed15
Gobierno de México-Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Producto Interno Bruto. Series desestacionalizadas por grupo de actividades económicas, México: Inegi, 2020b. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/programas/pibent/2013/#Tabulados
Gobierno de México-Secretaría de Educación Pública (SEP). Modelo mexicano de formación dual. México: SEP, 2014, 21 de abril. Disponible en: https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/modelo-mexicano-de-formacion-dual
Rodríguez, S., Prades, A., Bernáldez, L. y Sánchez S. Sobre la empleabilidad de los graduados universitarios en Catalunya: del diagnóstico a la acción. Revista de Educación. España, 2010, enero-abril, (351): 107-137. Disponible en: https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/76431/00820103007075.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Alvarado, A. La crisis en la educación superior mexicana. México. El Financiero. Bajío, 2017, 26 de junio. Disponible en: https://www.elfinanciero.com.mx/bajio/la-crisis-en-la-educacion-superior-mexicana
Mckinsey Global Institute. Jobs Lost, Jobs Gained: Workforce Transitions in a Time of Automation. United States, 2017. Disponible en: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/featured%20insights/Future%20of%20Organizations/What%20the%20future%20of%20work%20will%20mean%20for%20jobs%20skills%20and%20wages/MGI-Jobs-Lost-Jobs-Gained-Report-December-6-2017.ashx
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (Anuies). Anuarios estadísticos de educación superior. Anuario estadístico superior, licenciatura, Ciclo escolar 2017-2018. México, 2018. Disponible en: http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior
Gobierno de México-Secretaría del Trabajo y Previsión Social (STPS). Observatorio Laboral, OLA. México, 2017. Disponible en: http://www.observatoriolaboral.gob.mx/#/
Thomson Innovation. Patentes. Londres. Disponible en: https://www.derwentinnovation.com/login/
Hays Reporte laboral México 2016. México, 2016. Disponible en: https://www.hays.com.mx/ReporteLaboral/index.htm
Salas, I. y Murillo, F. Los profesionistas universitarios y el mercado laboral mexicano: convergencias y asimetrías. Revista de la Educación Superior. México, 2013, enero-marzo, 42(165): 63-81. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/604/60428314004.pdf
Tuirán, R. La educación superior: promesas de campaña y ejercicio de gobierno. Revista de la Educación Superior. México, 2019, 48(190): 113-183. Disponible en: http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/715/289
Consumer Technology Association (CTA). Tendencias tecnológicas para 2018. United States, 2018. Disponible en: https://www.cta.tech/
Suárez, B. Empleabilidad: análisis del concepto. Revista de Investigación en Educación. España, 2016, 14(1): 67-84. Disponible en: http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/225
Martínez, J. La empleabilidad: una competencia personal y una responsabilidad social. Contribuciones a las Ciencias Sociales. México, 2011. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/cccss/14/jamg%20(2).html
Kohler, J. The Bologna Process and employability: The impact of employability on curricular development. Conferencia presentada en el Bologna Seminar of Employability in the context of the Bologna Process. Bled, Slovenia, 2004, 22 de octubre. Disponible en: http://www.aic.lv/ace/ace_disk/Bologna/Bol_semin/Bled/041022_Kohler-sp.pdf
Groot, W. and Maassen, V. Education, training and employability, Applied Economics, 2000. (32): 573-581. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/227605326_Education_Training_and_Employability
Harvey, L. Defining and measuring employability, Quality in Higher Education, 2001, 7(2): 97-109. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/232977459_Defining_and_Measuring_Employability
García, J. (coord.). Hacia el espacio europeo de educación superior. El reto de la adaptación de la Universidad a Bolonia. La Coruña: Netbiblo, 2009. 248p.
World Economic Forum (WEF). Future of Jobs. Ginebra: WEF, 2020. Disponible en: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf
Deloitte e Infoempleo. Empleo en IT 2017. Profesiones con futuro. España: Deloitte e Infoempleo, 2017. Disponible en: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/es/Documents/human-capital/Deloitte_ES_HumanCapital-empleo-it-las-17-profesiones-que-seran-clasves-en-el-futuro.pdf
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior de la UNESCO. París: Unesco, 2009. Disponible en: http://pep.unc.edu.ar/wp-content/uploads/sites/46/2017/04/Declaracion_conferencia_Mundial_de_Educacion_Superior_2009.pdf
Parámetro. Modelo de Competencias Profesionales Edomex, 26 de julio, 2016. Disponible en: http://www.parametro.com.mx/2016/07/modelo-de-competencias-profesionales-edomex/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Luis Solleiro Rebolledo , Araceli Olivia Mejía Chávez , Norma Solís Mérida, Hilda Colín García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.