Analysis of determinants of employability for graduates of higher education institutions (HEI) of the state of Mexico

Authors

  • José Luis Solleiro Rebolledo Institute of Applied Sciences and Technology of the National Autonomous University of Mexico (ICAT-UNAM), Mexico City, Mexico https://orcid.org/0000-0001-8969-0244
  • Araceli Olivia Mejía Chávez Institute of Economic Research of the National Autonomous University of Mexico (IIEc-UNAM), Mexico City, Mexico
  • Norma Solís Mérida Institute of Applied Sciences and Technology of the National Autonomous University of Mexico (ICAT-UNAM), Mexico City, Mexico
  • Hilda Colín García Faculty of Higher Studies (UNAM), Cuautitlán Izcalli, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.5534719

Keywords:

Employability, Human capital, Higher education, Public policy, State of Mexico

Abstract

This paper deals with the analysis of conditions that influence the employability of graduates of HEIs under state’s control in the State of Mexico. A systemic approach was used to conduct this piece of research based on an exploratory study that included the organization of workshops with employers, interviews with HEI’s authorities and a survey applied to graduates. All these tools were used to identify the main variables that are influential for the employability of graduates of the HEIs under state control of the four regions of the state: South, East, Valley of Mexico and Valley of Toluca. Results show that there is a serious lack of coordination among the actors involved in job generation and those dedicated to educating professionals. A lack of soft skills in graduates was identified as a limiting factor for them to get good jobs, along with a very unstable socioeconomic environment. These factors interact to define a complicated situation for employability in the four regions of the state.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gobierno de México-Secretaría de Educación del Estado de México. Estudio de empleabilidad de las Instituciones de Educación Superior de Control Estatal (IESCE) 2016, México, 2016 (mimeo).

Universidad Mexiquense del Bicentenario (UMB). Empleabilidad y educación superior: una mirada desde la UMB. México, 2017.

Mejía, O., Solleiro, J., Martínez, L., Castañón, R. y Sánchez, X. Innovación y competitividad. Potencial de los sectores estratégicos en el Estado de México. México: CamBioTec, 2018.

Bunge, M. Sistemas sociales y filosofía. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1999.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana, 2010. Disponible en: https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Namakforoosh, M. Metodología de la investigación. México: Limusa Noriega Editores, 2005. 528 p.

Fernández E. Una mirada a los desafíos de la educación superior en México. Innovación educativa, 2017, 17(74): 183-207. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v17n74/1665-2673-ie-17-74-00183.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). Educación superior en México. Resultados y relevancias para el mercado laboral. París: OCDE, 2019. Disponible en: https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/educacion_superior_en_mexico.pdf

Gobierno de México-Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (Coneval). Estado de México. Estadísticas de pobreza en el Estado de México. México: Coneval, 2017. Disponible en: https://www.coneval.org.mx/coordinacion/entidades/EstadodeMexico/Paginas/principal.aspx

Gobierno de México-Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo, (ENOE). México: Inegi, 2020a. Disponible en: http://www.inegi.org.mx/Sistemas/Olap/Proyectos/bd/encuestas/hogares/enoe/2010_PE_ED15/p15.asp?s=est&proy=enoe_pe_ed15_pmay&p=enoe_pe_ed15

Gobierno de México-Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Producto Interno Bruto. Series desestacionalizadas por grupo de actividades económicas, México: Inegi, 2020b. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/programas/pibent/2013/#Tabulados

Gobierno de México-Secretaría de Educación Pública (SEP). Modelo mexicano de formación dual. México: SEP, 2014, 21 de abril. Disponible en: https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/modelo-mexicano-de-formacion-dual

Rodríguez, S., Prades, A., Bernáldez, L. y Sánchez S. Sobre la empleabilidad de los graduados universitarios en Catalunya: del diagnóstico a la acción. Revista de Educación. España, 2010, enero-abril, (351): 107-137. Disponible en: https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/76431/00820103007075.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Alvarado, A. La crisis en la educación superior mexicana. México. El Financiero. Bajío, 2017, 26 de junio. Disponible en: https://www.elfinanciero.com.mx/bajio/la-crisis-en-la-educacion-superior-mexicana

Mckinsey Global Institute. Jobs Lost, Jobs Gained: Workforce Transitions in a Time of Automation. United States, 2017. Disponible en: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/featured%20insights/Future%20of%20Organizations/What%20the%20future%20of%20work%20will%20mean%20for%20jobs%20skills%20and%20wages/MGI-Jobs-Lost-Jobs-Gained-Report-December-6-2017.ashx

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (Anuies). Anuarios estadísticos de educación superior. Anuario estadístico superior, licenciatura, Ciclo escolar 2017-2018. México, 2018. Disponible en: http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior

Gobierno de México-Secretaría del Trabajo y Previsión Social (STPS). Observatorio Laboral, OLA. México, 2017. Disponible en: http://www.observatoriolaboral.gob.mx/#/

Thomson Innovation. Patentes. Londres. Disponible en: https://www.derwentinnovation.com/login/

Hays Reporte laboral México 2016. México, 2016. Disponible en: https://www.hays.com.mx/ReporteLaboral/index.htm

Salas, I. y Murillo, F. Los profesionistas universitarios y el mercado laboral mexicano: convergencias y asimetrías. Revista de la Educación Superior. México, 2013, enero-marzo, 42(165): 63-81. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/604/60428314004.pdf

Tuirán, R. La educación superior: promesas de campaña y ejercicio de gobierno. Revista de la Educación Superior. México, 2019, 48(190): 113-183. Disponible en: http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/715/289

Consumer Technology Association (CTA). Tendencias tecnológicas para 2018. United States, 2018. Disponible en: https://www.cta.tech/

Suárez, B. Empleabilidad: análisis del concepto. Revista de Investigación en Educación. España, 2016, 14(1): 67-84. Disponible en: http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/225

Martínez, J. La empleabilidad: una competencia personal y una responsabilidad social. Contribuciones a las Ciencias Sociales. México, 2011. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/cccss/14/jamg%20(2).html

Kohler, J. The Bologna Process and employability: The impact of employability on curricular development. Conferencia presentada en el Bologna Seminar of Employability in the context of the Bologna Process. Bled, Slovenia, 2004, 22 de octubre. Disponible en: http://www.aic.lv/ace/ace_disk/Bologna/Bol_semin/Bled/041022_Kohler-sp.pdf

Groot, W. and Maassen, V. Education, training and employability, Applied Economics, 2000. (32): 573-581. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/227605326_Education_Training_and_Employability

Harvey, L. Defining and measuring employability, Quality in Higher Education, 2001, 7(2): 97-109. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/232977459_Defining_and_Measuring_Employability

García, J. (coord.). Hacia el espacio europeo de educación superior. El reto de la adaptación de la Universidad a Bolonia. La Coruña: Netbiblo, 2009. 248p.

World Economic Forum (WEF). Future of Jobs. Ginebra: WEF, 2020. Disponible en: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf

Deloitte e Infoempleo. Empleo en IT 2017. Profesiones con futuro. España: Deloitte e Infoempleo, 2017. Disponible en: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/es/Documents/human-capital/Deloitte_ES_HumanCapital-empleo-it-las-17-profesiones-que-seran-clasves-en-el-futuro.pdf

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior de la UNESCO. París: Unesco, 2009. Disponible en: http://pep.unc.edu.ar/wp-content/uploads/sites/46/2017/04/Declaracion_conferencia_Mundial_de_Educacion_Superior_2009.pdf

Parámetro. Modelo de Competencias Profesionales Edomex, 26 de julio, 2016. Disponible en: http://www.parametro.com.mx/2016/07/modelo-de-competencias-profesionales-edomex/

Published

2021-02-09

How to Cite

Solleiro Rebolledo , J. L. ., Mejía Chávez , A. O. ., Solís Mérida, N. . ., & Colín García, H. . . (2021). Analysis of determinants of employability for graduates of higher education institutions (HEI) of the state of Mexico. Cuban Journal of Public and Business Administration, 5(1), e155. https://doi.org/10.5281/zenodo.5534719