Management of the university culture. I study of case in

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10778729

Keywords:

organizational culture , functionality, dimensions of the organizational culture, even of the organizational culture , cultural intervention plan

Abstract

The work addresses the results of the research carried out on organizational culture at the Faculty of Social and Humanistic Sciences of the University of Las Tunas with the aim of strengthening it to favour its functionality and adapt it to the demands of the 21st century university. To carry out the study, methodological complementarity was used, combining qualitative and quantitative methods and techniques. The strengths and barriers that influence its performance were determined and it was concluded that it is feasible to improve it and achieve greater effectiveness with the application of an intervention plan that enhances the levels and dimensions of culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hernández J. ¿Qué Universidad para el Siglo XXI? Revista Lusófona de Educação, 2022; 52: 133-152. [Consultado 21 febrero 2023] Disponible en: https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle52.09

Tünnermann C. Los desafíos de la universidad en el siglo XXI. Universidad Nacional de Costa Rica; 2023:1-12. [Consultado 21 febrero 2023] Disponible en: https://repositorio.unapec.edu.do/bitstream/123456789/445/1/Los%20desaf%C3%ADos%20de%20la%20universidad%20en%20el%20siglo%20XXI.%20CON%20PORTADA.pdf

Escorcia J, Barros D. Gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior: Caracterización desde una reflexión teórica. Revista de Ciencias Sociales. 2020; 26(3), 83-97. [Consultado 22 febrero 2023] Disponible en: https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33235

Bernale JA, Vargas JA. Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales. 2020; 26: 1-10. [Consultado 23 febrero 2023] Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28064146010

Nogueira D, Medina D, Alonso L, Sánchez Y, Medina A. Gestión de la visibilidad científica de profesores en programas de doctorado de la Universidad de Matanzas. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial. 2022; 6 (1): e197 [Consultado 23 febrero 2023] Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.59734301-23.

Paredes-Chacín A, Inciarte A, Walles-Peñaloza D. Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 2022; 26 (3): 98-117. [Consultado 23 febrero 2023] Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/280/28063519014/

Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026. La Habana: Editora Comité Central del PCC; 2021.

Pérez M, Rodríguez A, Álvarez F. Comunicación y postmodernidad. Opuntia Brava. 2022; 14 (4): 231-243. [Consultado 23 febrero 2023] Disponible en: https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1685

Ochoa S. La cultura organizacional en el siglo XXI: un estudio bibliométrico de WOS. Revista Interciencia, 2022; 47 (3): 92-99. [Consultado 24 febrero 2023] Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/339/33970833007/html/

Montañez A. Liderazgo, cultura organizacional y cambio en la universidad. Revista Cuaderno de investigación en la educación. 2017; 32: 51-62. [Consultado 1 marzo 2023] Disponible en: https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/13923

Villafañe J. La gestión profesional de la Imagen Corporativa. España: Ediciones Pirámide S.A; 1999.

Pedraja L, Marchioni I, Espinoza C, Muñoz C. Liderazgo y cultura organizacional como factores de influencia en la calidad universitaria: un análisis conceptual. Revista Formación Universitaria. 2020; 13(5): 3-14. [Consultado 3 marzo 2023] Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000500003

Ruiz M, López E. La misión de la universidad en el siglo XXI: comprender su origen para proyectar su futuro. RESU (Revista de la Educación Superior). 2019; 48 (189):1-19 [Consultado 10 marzo 2023] Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602019000100001

Costa J. Imagen corporativa del siglo XXI. Argentina: Ediciones La Crujía; 2001.

Jiménez B. Las relaciones humanas activo estratégico para la empresa del siglo XXI. Revista Sintetia. 2023;15: 20-21.

Schein E. La cultura empresarial y el liderazgo. Una visión dinámica. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006.

Alabart Y. Modelo Metodológico para el diagnóstico de la Cultura Organizacional. Revista Ciencia y Tecnología. 2011 abril – septiembre; 1: 11–22.

Harrison R. Model of culture-research-methodology, Harvard Business Review; 2018.

Andrade H. La Comunicación en las organizaciones. México: Editorial Trillas; 2020.

Tomás M. El cambio de cultura en las universidades del siglo XXI. Revista Educar. 2019; 42: 147-162. [Consultado 14 marzo 2023] Disponible en: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/20748

Alpízar M, Pérez H. El diseño organizacional en universidades de Cuba. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial. 2022; 6 (2): 1-18. [Consultado 14 marzo 2023] Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.6628691

Published

2024-03-04

How to Cite

Pérez Pérez , M. de los Ángeles, Rodríguez Morell, A. del C., Rodríguez Cordero, A., & Ponce de León Torres, A. (2024). Management of the university culture. I study of case in. Cuban Journal of Public and Business Administration, 8(1), e289. https://doi.org/10.5281/zenodo.10778729