Management of the university culture. I study of case in
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10778729Keywords:
organizational culture , functionality, dimensions of the organizational culture, even of the organizational culture , cultural intervention planAbstract
The work addresses the results of the research carried out on organizational culture at the Faculty of Social and Humanistic Sciences of the University of Las Tunas with the aim of strengthening it to favour its functionality and adapt it to the demands of the 21st century university. To carry out the study, methodological complementarity was used, combining qualitative and quantitative methods and techniques. The strengths and barriers that influence its performance were determined and it was concluded that it is feasible to improve it and achieve greater effectiveness with the application of an intervention plan that enhances the levels and dimensions of culture.
Downloads
References
Hernández J. ¿Qué Universidad para el Siglo XXI? Revista Lusófona de Educação, 2022; 52: 133-152. [Consultado 21 febrero 2023] Disponible en: https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle52.09
Tünnermann C. Los desafíos de la universidad en el siglo XXI. Universidad Nacional de Costa Rica; 2023:1-12. [Consultado 21 febrero 2023] Disponible en: https://repositorio.unapec.edu.do/bitstream/123456789/445/1/Los%20desaf%C3%ADos%20de%20la%20universidad%20en%20el%20siglo%20XXI.%20CON%20PORTADA.pdf
Escorcia J, Barros D. Gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior: Caracterización desde una reflexión teórica. Revista de Ciencias Sociales. 2020; 26(3), 83-97. [Consultado 22 febrero 2023] Disponible en: https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33235
Bernale JA, Vargas JA. Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales. 2020; 26: 1-10. [Consultado 23 febrero 2023] Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28064146010
Nogueira D, Medina D, Alonso L, Sánchez Y, Medina A. Gestión de la visibilidad científica de profesores en programas de doctorado de la Universidad de Matanzas. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial. 2022; 6 (1): e197 [Consultado 23 febrero 2023] Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.59734301-23.
Paredes-Chacín A, Inciarte A, Walles-Peñaloza D. Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 2022; 26 (3): 98-117. [Consultado 23 febrero 2023] Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/280/28063519014/
Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026. La Habana: Editora Comité Central del PCC; 2021.
Pérez M, Rodríguez A, Álvarez F. Comunicación y postmodernidad. Opuntia Brava. 2022; 14 (4): 231-243. [Consultado 23 febrero 2023] Disponible en: https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1685
Ochoa S. La cultura organizacional en el siglo XXI: un estudio bibliométrico de WOS. Revista Interciencia, 2022; 47 (3): 92-99. [Consultado 24 febrero 2023] Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/339/33970833007/html/
Montañez A. Liderazgo, cultura organizacional y cambio en la universidad. Revista Cuaderno de investigación en la educación. 2017; 32: 51-62. [Consultado 1 marzo 2023] Disponible en: https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/13923
Villafañe J. La gestión profesional de la Imagen Corporativa. España: Ediciones Pirámide S.A; 1999.
Pedraja L, Marchioni I, Espinoza C, Muñoz C. Liderazgo y cultura organizacional como factores de influencia en la calidad universitaria: un análisis conceptual. Revista Formación Universitaria. 2020; 13(5): 3-14. [Consultado 3 marzo 2023] Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000500003
Ruiz M, López E. La misión de la universidad en el siglo XXI: comprender su origen para proyectar su futuro. RESU (Revista de la Educación Superior). 2019; 48 (189):1-19 [Consultado 10 marzo 2023] Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602019000100001
Costa J. Imagen corporativa del siglo XXI. Argentina: Ediciones La Crujía; 2001.
Jiménez B. Las relaciones humanas activo estratégico para la empresa del siglo XXI. Revista Sintetia. 2023;15: 20-21.
Schein E. La cultura empresarial y el liderazgo. Una visión dinámica. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006.
Alabart Y. Modelo Metodológico para el diagnóstico de la Cultura Organizacional. Revista Ciencia y Tecnología. 2011 abril – septiembre; 1: 11–22.
Harrison R. Model of culture-research-methodology, Harvard Business Review; 2018.
Andrade H. La Comunicación en las organizaciones. México: Editorial Trillas; 2020.
Tomás M. El cambio de cultura en las universidades del siglo XXI. Revista Educar. 2019; 42: 147-162. [Consultado 14 marzo 2023] Disponible en: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/20748
Alpízar M, Pérez H. El diseño organizacional en universidades de Cuba. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial. 2022; 6 (2): 1-18. [Consultado 14 marzo 2023] Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.6628691
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria de los Ángeles Pérez Pérez , Alejandro del Cristo Rodríguez Morell, Alain Rodríguez Cordero, Ariagna Ponce de León Torres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.