One core with multiple competences, catalyzing intelligence fusion-toward a world-class AI school with BIT distinction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16914702

Keywords:

artificial tntelligence, digital transformation of education, cultivating homegrown talents, reform of educational pedagogy, artificial research, smart service support system

Abstract

La inteligencia artificial (IA) se erige como el eje central de la competencia tecnológica global, siendo la formación de talento en IA su pilar fundamental. En el doble contexto de la intensificación de la rivalidad global en IA y la grave escasez nacional de profesionales en IA, este estudio examina la creación de la Escuela de IA del Instituto Tecnológico de Pekín (BIT) como objeto de investigación y explora vías innovadoras para la transformación inteligente de la educación superior china en la era de la IA. El BIT ha integrado integralmente sus recursos y plataformas de IA, tanto internos como externos, para establecer su Escuela de IA desde una base sólida y bajo estrictos estándares de calidad. Con el objetivo de convertirse en una Escuela de IA de clase mundial y distintiva del BIT para 2030, la Escuela se dedica a fomentar un nuevo ecosistema para la formación de talento interdisciplinario excepcional en IA, revolucionando los paradigmas educativos con la tecnología de IA como motor principal, concentrando esfuerzos en el desarrollo de capacidades de IA centradas en la seguridad nacional y construyendo un sistema de apoyo operativo inteligente que sustente el desarrollo sostenible y de alta calidad del BIT. Al funcionar como un complejo integrado de innovación en IA con un núcleo único y competencias multifacéticas, que abarca el desarrollo de talento, la reforma educativa, la investigación científica y los servicios de gestión, la Escuela de IA cataliza la fusión de inteligencia del BIT en la era de la IA. Este estudio proporciona, por lo tanto, un modelo ejemplar para la transformación inteligente de la educación superior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Tan T. The history, current status, and future of artificial intelligence. Qiushi. 2019; (04): 39–46.

China Academy of Information and Communications Technology. White Paper on the Development of Global Artificial Intelligence Industry. China Academy of Information and Communications Technology; 2024.

Gao W. Seizing the historic opportunity of artificial intelligence development. People’s Daily; 2025-02-24(09).

Mercer. Global Talent Trends. Mercer; 2024. [Accessed 19 June 2025]. Available in: https://www.mercer.com/insights/people-strategy/future-of-work/global-talent-trends/

McKinsey & Company. The Economic Potential of Generative AI: The Next Productivity Frontier. McKinsey & Company, 2023. [Accessed 1 June 2025]. Available in: https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/the-economic-potential-of-generative-ai-the-next-productivity-frontier#/

MacroPolo, Methodology for Global AI Talent Tracker. MacroPolo, 2024. [Accessed 17 June 2025]. Available in: https://archivemacropolo.org/interactive/digital-projects/the-global-ai-talent-tracker/methodology-for-global-ai-talent-tracker-2/

Zhang D, Yu S, Zhou G. A study of transdisciplinarity in the context of the transformation of knowledge production. Journal of Zhejiang University. 2024; 54(2): 107–118. [Accessed 2 June 2025]. Available in: https://doi.org/10.3785/j.issn.1008-942X.CN33-6000/C.2023.06.306

Zhang J, Zhang Q. Open up a new path for disruptive innovation and development in the field of artificial intelligence. Chinese Social Sciences Today; 2025-02-20(A02).

Zheng Q. Artificial intelligence empowering the innovative development of STEM education: Insights and practices. China Higher Education Research. 2025; (01): 1–7. [Accessed 11 June 2025]. Available in: https://doi.org/10.16298/j.cnki.1004-3667.2025.01.01

Zhang J. Green education: Reform and transformation of higher education in China in the new era. China Higher Education Research. 2024; (10): 1–10+35. [Accessed 18 June 2025]. Available in: https://doi.org/10.16298/j.cnki.1004-3667.2024.10.01

Downloads

Published

2025-08-16

How to Cite

Deng, F., Yuan, Y., Chen, C., Xin, B., & Wang, B. (2025). One core with multiple competences, catalyzing intelligence fusion-toward a world-class AI school with BIT distinction. Cuban Journal of Public and Business Administration, 9, e365. https://doi.org/10.5281/zenodo.16914702