Best practices for digital developing of cuban touristic destination
Keywords:
Tourism portal, Web 2.0, Digital Marketing, E-commerce, Digital Traveler, Social NetworksAbstract
In this article, good practices that were taken into account during the process of updating the official tourism portal in Cuba (www.cuba.travel) are showed. They were identified during the state of the art investigation process related to the use of the information technologies (IT) in tourist portals of international reference and digital development of some tourist destination. The objective is to satisfy the digital requirements of traveler 2.0 according to international standards, positioning CubaTravel on the Internet, as the main channel to know and buy Cuba.
Downloads
References
Cubadebate. El turismo cubano, el sector más dinámico de la economía nacional. La Habana: CUBADEBATE. 2 feb 2016.
PCC. 7mo Congreso del PCC. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021, III Pleno del Comité Central del PCC del 18 de mayo de 2017 y ANPP el 1 de junio de 2017, (Partes I y II), La Habana: Tabloides, septiembre, 2017.
Lombardero L. Trabajar en la era digital: tecnología y competencias para la transformación digital. Madrid: LID Editorial, 2015. RME, 49:243-244.
Guillén N. e Iñiguez T. Acción pública y consumo colaborativo. Regulación de las viviendas de uso turístico en el contexto. PASOS, 2016; 14(3):751-767.
Pranita D. Digitalization: The Way to Tourism Destination’s Competitive Advantage. Case Study of Indonesia Marine Tourism. KnE Social Sciences. 2018; 3:243-253.
Hausberg K.L.-N.J., Packmohr S., Pakura S. and Vogelsang K. Digital Transformation in Business Research: A Systematic Literature Review and Analysis. [Internet] 2018 [consultado 26 abr 2018]. Disponible en: https://ssrn.com/abstract=3169203
Duarte G.E., Hernández E.Y.A., Rangel E.S., Scioscia J.L. y León F.T. Importancia de la Transformación Digital en Pequeñas y Medianas Empresas de Turismo. [Internet]. 2016 [consultado 11 may 2018]. Disponible en: Accesible,. https://www.researchgate.net/
M. Magasic. A Journey across the Digital Frontier: Investigating the Evolution of Travel Texts. ENTER 2016 PhD Workshop Research Proposals. 2016; 56-61.
Baidal J.A.I., Monzonís F.J. y Sánchez D.G. Gestión turística y tecnologías de la información y la comunicación (TIC): El nuevo enfoque de los destinos inteligentes. Documents d'anàlisi geogràfica. 2016; 62(2):327-346.
Naval V.P., Serra J.P. y Mangana R. Desarrollo local y turismo. El impacto socioeconómico de la comunicación digital en Portugal. RLCS. 2017; 72(14):1515-1535.
Córdova-Morán J. y Freixa P. Turismo, web 2.0 y Comunicación Interactiva en América Latina. Buenas prácticas y tendencias. IJIST. 2017; 2: 17-34.
Fernández J., Vinyals S., y López M. Calidad de los sitios web turísticos oficiales de las comunidades autónomas españolas. 2013; 31:1-9.
Muñoz F., Hernández J., and Gómez D. Measuring advertising effectiveness in Travel 2.0 websites through eye-tracking technology. Physiology & behavior. [Internet]. 2018. [consultado 6 mar 2018]. Disponible en:https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2018.03.002
Elci A., Abubakar A.M., Ilkan M., Kolawole E.K., and Lasisi T.T. The Impact of Travel 2.0 on Travelers Booking and Reservation Behaviors. BPR. 2017; 5:124-136.
Conrady R. Travel technology in the era of Web 2.0. Trends and issues in global tourism 2007. ed: Springer. 2007; 165-184.
Miguéns J., Baggio R., and Costa C. Social media and tourism destinations: TripAdvisor case study. AHTR. 2008; 26:1-6.
Del Chiappa G. Trustworthiness of Travel 2.0 applications and their influence on tourist behaviour: an empirical investigation in Italy. ENTER. 2011; 331-342.
Milano R., Baggio R. and Piattelli R. The effects of online social media on tourism websites. in ENTER. 2011; 471-483.
Muñoz F., Hernández J., and Sánchez J. Generalising user behaviour in online travel sites through the Travel 2.0 website acceptance model. OIR. 2012; 36:879-902.
Calderón F. y Vega V. Impacto de Internet en el sector Turístico. UNIANDES EPISTEME. 2017; 4:477-490.
Zavala M., María A. y Cruz I. Redes sociales: herramienta de marketing internacional en el sector hotelero. EL PERIPLO SUSTENTABLE, UNAM. [Internet] 2016. [consultado 5 ene 2018]; 18(34). Disponible en: http://www.rperiplo.uaemex.mx.
Miralbell O. Portales de destinos turísticos en Internet: Una reflexión estratégica. [Trabajo de Diploma]. España: MÉI. 2001;8:74-81 [Internet]. 2018 [consultado 14 jun 2018]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=16161
Díaz M.I. y Herrera J. El Comercio Electrónico. [Trabajo de Diploma]. España: Facultad de Economía, Empresa y Turismo. 2018
Grau S., Teruel M.D. y Palomares A. Las OTAs como elemento dinamizador de un destino turístico inteligente: procesos de integración y negociación con proveedores y clientes. En: Actas del Seminario Internacional Destinos Turísticos Inteligentes: nuevos horizontes en la investigación y gestión del turismo. España; Universidad de Alicante; 2017: 355-370. [Internet]. 2018 [consultado 10 abr 2018]. Disponible en: http://www.rua.ua.es/dspace/handle/10045/70152
PMS: pieza clave en la gestión de un hotel. TecnoHotel. [Internet]. 2017 [consultado 10 abr 2018]. Disponible en: https://www.tecnohotelnews.com/2018/04/pms-pieza-clave-gestion-hotel/.
Caro J.L., Luque A.M., and Zayas B. Aplicaciones tecnológicas para la promoción de los recursos turísticos culturales. En: XVI Congreso Nacional de Tecnologías de la Información Geográfica. España; 2014: 938-946.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Pavel Pavón Vargas, Marta Beatriz Infante Abreu , Yanelis Pavón González, Dania Pérez Armayor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.