Knowledge inventory in the scientific observatory: process improvement tool
Keywords:
knowledge management, scientific observatory, knowledge management audit, knowledge inventory, scientific articlesAbstract
Learning is the path to success for organizations, for which they need to manage their intangible assets, among which knowledge stands out. The development of knowledge management with a process approach, aimed at meeting the strategic objectives of the organization, is a way of proceeding with great validity and relevance. To determine the knowledge that is lacking, the sources and the knowledge flows capable of contributing value to the processes and the organization, constitutes a tool of continuous improvement. The objective of this research is to propose a portfolio of high-level information analysis products and services for the scientific observatory of a university, to strengthen its link with companies and disseminate the scientific results of its researchers. For what is analyzed the state of the art of knowledge management and knowledge audit based on: definitions, tools and methodologies; and the knowledge is audited to determine the information products and services to be developed.
Downloads
References
Pérez Soltero A, Leal Soto V, Barceló Valenzuela M, León Duarte JA. Un diagnóstico de la gestión del conocimiento en las pymes del sector restaurantero para identificar áreas de mejora en sus procesos productivos. Omnia Science. 2013;Vol. 1(No. 9).
Stable Rodríguez Y. Aprendizaje organizacional en organizaciones de ciencia tecnología e innovación. Ingeniería Industrial. 2016;37(1):78-90.
Dájer Socarrás J. Modelo para la Gestión del Conocimiento en los destacamentos fronterizos del país [Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Técnicas]. Matanzas: Universidad de Matanzas; 2006.
Rodríguez Cruz Y, Pinto M. Modelo de uso de información para la toma de decisiones estratégicas en organizaciones de información. Transinformação. 2018;30(1):51-64.
Cuesta Santos A. Gestión de talento humano y del conocimiento: Ecoe Ediciones; 2016.
Nogueira Rivera D, Medina León A, Nogueira Rivera C. Fundamentos para el Control de la Gestión Empresarial. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación; 2004.
Tundidor Montes de Oca L, Nogueira Rivera D, Medina León A, Serrate Alfonso AdlÁ. Requerimientos de los sistemas informativos para potenciar el control de gestión empresarial. Ciencias Holguín. 2018;24(1):43-56.
Medina Nogueira D. Instrumento Metodológico para Gestionar el Conocimiento mediante el observatorio científico [Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Técnicas]. Matanzas: Universidad de Matanzas; 2016.
Petrides LA, Nodine TR. Knowledge management in education: defining the landscape. Half Moon Bay, California, March 2003, Institute for the Study of Knowledge Management in Education. 2003.
Medina Nogueira D, Medina León A, Nogueira Rivera D. Procesos y factores claves de la gestión del conocimiento. Revista Universidad y Sociedad. 2017;9(3):16-23.
Schroeder RG, Goldstein SM, Rungtusanatham MJ. Administración de operaciones: conceptos y casos contemporáneos (quinta edición). México: McGraw-Hill; 2011.
Delgado Fernández M. Enfoque para la gestión de la I+ D+ i en la Industria Biofarmacéutica cubana. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2017;28(3).
Stable Rodríguez Y. Auditoría de información y conocimiento en la organización. Ingeniería Industrial. 2012;33(3):260-71.
García Parrondo M. La Auditoría del Conocimiento y su relación con la Gestión del Conocimiento [Tesis en opción al Grado Científico de Máster en Ciencias de la Información]. La Habana: Universidad de La Habana; 2015.
Chong D, Lee W. Re-Thinking Knowledge Audit: Its values and limitations in the evaluation of organizational and cultural asset2005 citado 26 de octubre de 2016. Available from: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1826888&show=html
Choy S, Lee W, Cheung C. A systematic approach for knowledge audit analysis: Integration of knowledge inventory, mapping and knowledge flow analysis. Journ Univer Comput Scien. 2004;10(6).
Medina Nogueira YE. Metodología para el desarrollo de la auditoría de gestión del conocimiento [Tesis en opción al título de Ingeniera Industrial]: Universidad de Matanzas; 2017.
Paramasivan T. Knowledge audit. Chartered Account New Delhi. 2003;52(5):498-506.
Dattero R, Galup S, Quan J. The knowledge audit: meta-matrix analysis. Knowl Manage Res Pract. 2007;5(3).
Medina Nogueira D, Gómez Armijos CE, Nogueira Rivera D, Salas Álvarez WT. Gestión del conocimiento mediante el observatorio científico. 1 ed. Ecuador: Editorial Jurídica del Ecuador; 2018 julio de 2018. 282 p.
González Guitián MV, Ponjuán Dante G. Metodologías y modelos para auditar el conocimiento: análisis reflexivo. Inf cult soc. 2016(35):65-90.
Reis Gonçalo C. Modelo das barreiras cognitivas para o uso da inteligência organizacional através de estratégias de conhecimento [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias]. Florianópolis, Brasil: Universida Federal de Santa Catarina; 2013.
Haber Veja A, Más Basnuevo A. Inteligencia organizacional: conceptos, modelos y metodologías. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação. 2013;18(38):1-18.
Batista Matamoros CR. Tecnología para la gestión de la inteligencia competitiva en empresas relacionadas con el negocio del turismo [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Técnicas]. Holguín, Cuba: Universidad de Holguín; 2016.
Argueta GVM, Jiménez CP. Gestión del conocimiento en investigadores de la Universidad de Guadalajara (México). REDIE. 2017;19(3):1-9.
González Guitián MV, de Zayas Pérez MR, López Porra J. Auditoría de información y auditoría de conocimiento: acercamiento a su visualización como dominios científicos. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2015;26(1):48-52.
Laihonen H, Mäntylä S. Strategic knowledge management and evolving local government. Journal of Knowledge Management. 2018;22(1):219-34.
Anklam P. Social network analysis in the KM Toolkit. Knowledge management tools and techniques practitioners and experts evaluate KM Solutions, Madanmohan Rao, ELSEVIER. 2005:pp.329-46.
El Assafiri Ojeda Y. Aplicación de una metodología para la construcción de mapas de conocimientos [Tesis en opción al título de Ingeniero Industrial]: Universidad de Matanzas; 2017.
Nogales González JR, Medina León A, Nogueira Rivera D. El enfoque de marco lógico como herramienta de diagnóstico y formulación del problema científico. Ingeniería Industrial. 2009(2):1-6.
Comas Rodríguez R, Medina Leon A, Nogueira Rivera D, Sosa Ibarra TI. Propuesta metodológica para la formulación del problema científico. Ingeniería Industrial. 2013;XXXIV(2):17-20.
Hernández Olivera LA. Creación y desarrollo de Organizaciones Socialistas de Base Tecnológica para el sector agropecuario incubadas en Instituciones de la Educación Superior Cubana [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Técnicas]. Matanzas, Cuba: Universidad de Matanzas; 2010.
AENOR. Gestión de la I + D + I: Sistema de Vigilancia e Inteligencia. UNE 166006:2018. Madrid, España: AENOR INTERNACIONAL S.A.U bajo licencia de la Asociación Española de Normalización; 2018. p. 29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Daylin Medina Nogueira, Yuly Esther Medina Nogueira, Yusef El Assafiri Ojeda, Ignacio San Román Gay
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.