Management of the training process of the accountant in Cuba. An approach from the methodological structure of the main integrative discipline

Authors

  • Acnerys Rodríguez Pérez Central University "Marta Abreu" of Las Villas, Cuba https://orcid.org/0000-0003-2881-1094
  • Ebir González Cruz Central University "Marta Abreu" of Las Villas, Cuba
  • Yanisleidy Ríos Brito Central University "Marta Abreu" of Las Villas, Cuba

Keywords:

Curricular design, Formative process, Internal control, Management

Abstract

Cuban Higher Education focused on maintaining a modern, humanistic, scientific, technological, innovative, and integrated university model of society, demands relevant curricular designs to which the new generation of Study Plans E. The study-work linkage responds. It constitutes a guiding idea in Cuban universities, so the management of student work practices must guarantee the integral formation of the graduate; condition achieved through the Main Integrative Discipline, classified as the backbone of the curriculum, and process under investigation. The paper establishes as a starting point the diagnosis of the current state of the management of the Integrative Discipline under the requirements of Study Plan D; in this sense, the main results focus on the curricular design of this Discipline called Labor, Accounting and Financial Practice, in the context of Study Plan E.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Juran, Joseph Moses. Una maravillosa reflexión. Entrevista a Joseph M. Juran por el Quality Digest; [Internet] 2002. [consultado 19 nov 2009]. Disponible en: https://www.qualitydigest.com/past2002.php.

Galarza, Y. La evaluación de los procesos estratégicos en las instituciones de Educación Superior: El caso de los procesos de planificación estratégica y de conformación y evaluación de los objetivos. Ciudad de La Habana: Editorial Universitaria. [Internet] 2007. [consultado 25 ene 2017]. Disponible en: http://revistas.mes.edu.cu/eduniv/

Amozarrain, M. Gestión por procesos. [Internet] 2000. [consultado 25 ene 2017]. Disponible en: http://web.jet.es/amozarrain/procedimientos.html

Pérez Canto, S y Ureña López, A. E. El enfoque basado en procesos. Gestión de la calidad y reingeniería. Conferencia en Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales. Universidad de Málaga; 2001.

Reglamento de Evaluación Institucional. Ministerio de Educación Superior. Cuba; 2014.

SISTEMA DE EVALUACIÓN Y ACREDITACIÓN DE CARRERAS UNIVERSITARIAS (SEA-CU). Junta de Acreditación Nacional. República de Cuba. Enero; 2014.

Contraloría General de la República de Cuba. Resolución No. 60/11 Normas del Sistema de Control Interno; 2011.

González Cruz, E. Despliegue de la calidad en la gestión de procesos sustantivos de Instituciones de Educación Superior Cubanas. [Tesis doctoral]. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Técnicas. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Villa Clara. Cuba; 2014.

Horruitiner Silva, P. LA UNIVERSIDAD CUBANA: el modelo de formación ». Editorial Félix Varela. La Habana. Cuba; 2006.

Documento Base para el diseño de los Planes de Estudio «E» junio. MES; 2016.

MES. Resolución No.2/18. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico en la Educación Superior; Cuba: 2018.

Contraloría General de la República. (2012). Aspectos Básicos para actualizar la Guía de Autocontrol por componentes, de acuerdo a la Nueva Norma de Sistema de Control Interno: Resolución No. 60 del 2011.

Comisión Central Universitaria. Guía de Autocontrol adecuada para facultades y sedes universitarias sin proyectos internacionales de la Universidad Central Marta Abreu de las Villas, Villa Clara; 2012

Documentos emitidos por el Centro Rector, La Universidad de la Habana: Modelo del profesional, El plan del Proceso Docente, Los programas de las disciplinas y las Indicaciones metodológicas y de organización de la carrera; 2017.

Instrucción No.1 / 17 Orientación para la preparación, defensa pública y aprobación del Plan de Estudio «E» en las carreras de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Villa Clara; 2017.

Published

2019-12-25

How to Cite

Rodríguez Pérez, A. ., González Cruz, E. ., & Ríos Brito , Y. (2019). Management of the training process of the accountant in Cuba. An approach from the methodological structure of the main integrative discipline. Cuban Journal of Public and Business Administration, 3(3), 301–316. Retrieved from https://apye.esceg.cu/index.php/apye/article/view/91