Methodological bases for the diagnosis of internationalization in cuban universities. The experience of the Universidad de Oriente

Authors

  • Luis Alberto Pérez Llody Eastern University, Santiago de Cuba, Cuba https://orcid.org/0000-0002-6923-5436
  • Bárbara Susana Sánchez Vignau Higher School of State and Government Cadres, Havana, Cuba

Keywords:

higher education, internationalization, diagnosis

Abstract

In the strategic objectives defined by the Ministry of Higher Education (MES), the role of internationalization is intrinsically recognized. Its transversal nature in the universe of processes that are currently managed in universities, show a high priority in the attention of managers and decision-makers. Having an accurate characterization of their condition constitutes a highly valuable tool on the path of reversing the dissatisfactions that persist with the level of success achieved to date. This article provides, from the experience of the Universidad de Oriente, the methodological bases for the achievement of a diagnosis of the internationalization process in Cuban universities. As a result of analysis, synthesis, comparison, application of the scientific method and different management techniques, its results and scope, structure, operational elements and computers are determined as a starting point for continuous improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cruz-Tapia, MA. Internacionalización en la Educación Superior: Perspectivas y Desafíos. Latin American Journal of International Affairs Vol 9 Nº1 (enero-mayo); 2019, 02-24 [Consultado 6 de diciembre 2020] Disponible en: http://researchgate.net

Tunnermann, C. La internacionalización de la Educación Superior. Significado, relevancia y evolución histórica. En: IESALC-UNESCO y Universidad de Córdoba, (Eds) Educación Superior Internacionalización e Integración regional de América latina y el Caribe; 2018, 17-40 [Consultado 6 de diciembre de 2020] Disponible en http://eramusplusriesal.org.es/contenido/laeducacion-superior-internalizacion-e-integracion-regional-de-america-latina

Wit H. De, Jones, E. Internacionalización inclusiva: mejora de acceso y equidad. International Higher Education Rewiew, The Boston College Center for International Higher Education [Internet]. 2018 [consultado 25 de febrero de 2020]; (94): 22-24. Disponible en: http://ceppe.uc.cl/index.php/publicaciones/ihe

Gacel-Ávila J. Estrategias de internacionalización en la Educación Superior. Implementación, evaluación y rankings. México: UNESCO-IESALC; 2017.

Gacel-Ávila J. La dimensión internacional de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. México: RIESAL-Universidad de Guadalajara-Erasmus+; 2018.

Panorama de la Educación Superior en Iberoamérica. Papeles del Observatorio No. 12. Ciudad Autónoma de Buenos Aires; 2019.

Proyecto Estratégico del Ministerio de Educación Superior para el año 2020 (Documento de trabajo); 2020.

Villavicencio MV. Internacionalización de la Educación Superior en Cuba. Principales indicadores. Revista Economía y Desarrollo, Facultad de Economía, Universidad de La Habana [Internet]. 2019 [consultado 20 febrero 2020]; 162 (2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842019000200011

Partido Comunista de Cuba. 7mo Congreso del PCC. Documentos del 7mo. Congreso del Partido aprobados por el III Pleno del Comité Central del PCC el 18 de mayo de 2017 y respaldados por la Asamblea Nacional del Poder Popular el 1 de junio de 2017. La Habana: Tabloides, septiembre, 2017; pp. 2-32. [Consultado 13 octubre 2020] Disponible en: http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/tabloide%202% 20%C3%BAltimo.pdf.

Informe Nacional sobre la implementación de la Agenda 2030, Cuba. La Habana [Internet]. 2019 [consultado 12 febrero de 2020]. Disponible en: https://foroalc203josé 0.cepal.org/2019/sites/foro2019/files/informe_nacional_voluntario_de_cuba_sobre_implementacion_de_la_agenda_2030.pdf

Delgado M. Innovación en la Administración. En: Sánchez BS. Coordinadora. Contribuciones al conocimiento de la Administración Pública. Editorial Universitaria Félix Varela, La Habana; 2016, pp 69-110

Ruiz JI. Metodología de la investigación cualitativa, 4ta. Ed. Bilbao: Universidad de Deusto; 2007.

Saborido-Loidi, JR. Universidad y desarrollo sostenible. Visión desde Cuba (Conferencia Inaugural Congreso Internacional Universidad 2020, Teatro Karl Marx, 10 de febrero de 2020). La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2020.

Ishikawa, K. ¿Qué es el control total de calidad?: la modalidad japonesa. Trad. David J. Lu y Margarita Cárdenas. Bogotá: Editorial Norma; 1997.

Peters TJ, Waterman RH Jr. En busca de la excelencia. Lecciones de las empresas mejor gerenciadas de Estados Unidos, Nueva York: Harper Collinis Español; 2017

Fischer de la Vega L, Navarro Vega AE. Introducción a la investigación de mercados. 3era Ed. México, DF.: editorial McGraw-Hill; 1996

Maese JD, Alvarado A, Valles DJ, Báes YA. Coeficiente alfa de Cronbach para medir la fiabilidad de un cuestionario difuso. Revista CULCyT: Cultura Científica y Tecnología, 13 (59), mayo-agosto; 2016, 146-156 [Consultado 6 de diciembre 2020] Disponible en http://dialent.unirioja.es

Cervantes VH. Interpretaciones del coeficiente Alpha de Cronbach. Revista Avances en Medición [Internet]. 2005 [consultado 2 junio 2020]; (3): 9-28. Disponible en: http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/1113/8574/8604/Articulo_1_Alfa_de_Cronbach_9-28_2.pdf

Published

2020-12-25

How to Cite

Pérez Llody , L. A. ., & Sánchez Vignau , B. S. . (2020). Methodological bases for the diagnosis of internationalization in cuban universities. The experience of the Universidad de Oriente. Cuban Journal of Public and Business Administration, 4(3), 429–444. Retrieved from https://apye.esceg.cu/index.php/apye/article/view/150